Lauluja koronaa vastaan • Harharetkiä YouTubessa 15

Pekka Gronow ja korona-aiheisia lauluja
Harharetkiä YouTubessa • Osa 15

Pekka Gronow, lauluja koronaa vastaan.

Tervetuloa Pekka Gronowin kirjoitussarjan Harharetkiä YouTubessa pariin. Blogissa Musiikki kuuluu kaikille käsitellään musiikkiaiheita ympäri maailmaa, vuorotellen Euroopasta ja kauempaa. Gronowin viidestoista artikkeli käsittelee korona-aiheisia lauluja. Löydät sarjan muihin artikkeleihin linkeistä tekstin lopussa.

YouTuben rinnalla Gronow käyttää musiikin tiedonhakuun kirjastojen, kustantajien ja erilaisten verkkomusiikkitoimijoiden hakukoneita. Aiheeseen liittyviä lähteitä ja täsmälöytöjä on listattu artikkelin loppuun. Suomalaisten kirjastojen valikoimia on linkitetään Finna.fi-palveluun.

M.A. Numminen (vas.), Unto Mononen ja Pekka Gronow vuonna 1968. Kuva: Pekka Gronow.
Stop Corona. Kuvankaappaus videolta Stopeo ny Corona (2020).

Pekka Gronow
Lauluja koronaa vastaan

’We Are The World’, ’Give Peace A Chance’, Artistit avohakkuita vastaan… Vuosien mittaan muusikot ovat julkaisseet levyjä moniin hyviin tarkoituksiin. Mutta missä ovat laulut koronaepidemiaa vastaan?

Voi olla, että muusikot ovat (aivan aiheellisesti) kokeneet jääneensä pandemian pahiten kohtelemaksi ryhmäksi. Hyväntekeväisyyskonserttejahan ei ole voitu järjestää, mutta silti aloin ihmetellä, eikö aiheesta ole tehty musiikkia.

Internetistä löytyy hakusanoilla covid, koronavirus tai pandemia tuhansia ja taas tuhansia sivuja, sekä asiallisia että epäasiallisia. Venäläinen sivusto lupaa, että tuore inkivääri estää vuorenvarmasti taudin puhkeamisen. Mutta kesti kauan, ennen kuin löysin mitään aiheeseen liittyvää musiikkia.

Lopulta tärppäsi. Madagaskar on maailman neljänneksi suurin saari, jossa on 27 miljoonaa asukasta. Jo vuonna 2020 maan tunnetuimmat artistit taltioivat YouTubeen musiikkivideon, jossa kehotetaan kaikkia käyttämään maskia. En ymmärrä malagassin kieltä, mutta laulun sanoma tulee kyllä selväksi – niin kuin sekin, että sponsorina on ollut paikallinen virvoitusjuomatehdas.

Stopeo ny Corona. Jerry Marcoss & co. Ohjaajat: Ronny Jonah & David Randriamanana

Tämän videon viesti oli optimistinen: käyttäkää maskia, niin taudin kulku pysähtyy. Ilmeisesti malagassit eivät kuitenkaan ottaneet heti opiksi, sillä YouTubeen ilmestyi myös huomattavasti synkempi musiikkivideo, jossa tunnetut artistit varoittavat koronan vaaroista.

Artiste Taratr’i Boeny: Coronavirus

Tällainen synkkä kampanja, jossa artistien esitysten lomaan on leikattu kuvia avoimista haudoista ei ehkä olisi sopinut Suomeen. Tilastojen mukaan Madagaskarilla on kuitenkin ollut vähemmän koronakuolemia kuin Suomessa, joten se on hyvinkin saattanut tehota.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos olisi ainakin voinut harkita samanlaista kampanjaa kuin Meghalayan hallitus. Himalajan kupeessa sijaitseva kolmen miljoonan asukkaan Meghalaya on yksi Intian pienimmistä osavaltioista, jonka asukkaista valtaosa on kristittyjä. Alueella puhutaan yleisesti khasia ja englantia, jotka ovat covid-aiheisen musiikkivideon kielet. Lapsille suunnatussa sympaattisessa opetusvideossa taustalaulajana toimii Meghalayan pääkaupungissa Shillongissa vaikuttava yhtye The Quint. Tämä on niin hyvä, että se olisi viime vuonna voinut sellaisenaan pyöriä myös Suomen televisiossa – onhan meilläkin kohta englanti toisena kielenä.

Pekka Gronow

The Quint: Corona Out – A song to fight Coronavirus from Shillong

Lue lisää koronapandemiasta
Finna.fi

Kirjallisuutta ja lehtiartikkeleita koronapandemiaan liittyen

Toimitukselta

Artikkelin YouTube-linkit tarkistettu 21.12.2021. Linkkien internet-osoitteet saattavat muuttua ja kadota ilman varoitusta.

** **

Lisää Harharetkiä YouTubessa