Populaarimusiikkia Somaliasta • Harharetkiä YouTubessa 32

Pekka Gronow katsoo Somaliaan
Harharetkiä YouTubessa • Osa 32
ItaliaKomorit

Pekka Gronow katsoo Somaliaan. Kollaasi: Tuomas Pelttari

Tervetuloa Pekka Gronowin kirjoitussarjan Harharetkiä YouTubessa pariin. Gronow valitsee musiikkiympäristöjä ympäri maailmaa – Euroopasta ja kauempaa. Gronowin 32. artikkelin aiheena on Somalian populaarimusiikki. Sarjan kaikki osat ovat selattavissa kuvitetulla koontisivulla.

Gronow käyttää musiikin tiedonhakuun kirjastojen, kustantajien ja erilaisten verkkomusiikkitoimijoiden hakukoneita. Lähteitä ja täsmälöytöjä on listattu artikkelin loppuun. Suomalaisten kirjastojen valikoimia on linkitetty Finna.fi-palveluun.

Jos YouTuben linkit eivät heti näy, niin klikkaa sivun reunassa löytyvää evästeasetusten painiketta ja valitse salli kaikki evästeet.

M.A. Numminen (vas.), Unto Mononen ja Pekka Gronow vuonna 1968. Kuva: Pekka Gronow

M.A. Numminen (vas.), Unto Mononen ja Pekka Gronow vuonna 1968. Kuva: Pekka Gronow.

Somalia

Somalia
Pekka Gronow

Afrikassa asuu 1,4 miljardia ihmistä, noin 15 prosenttia ihmiskunnasta. Siellä on yli 50 itsenäistä valtiota ja suuri määrä kansallisuuksia. Kulttuurien kirjavuudesta huolimatta afrikkalaisesta musiikista on nykyisin jo paljon tietoa. Voidaan karkeasti sanoa, että Afrikka jakautuu myös musiikin osalta kahteen alueeseen, joiden jakajana on Sahara. Pohjois-Afrikka kuuluu myös musiikin osalta arabimaihin. Saharan eteläpuoleisen Afrikan maiden musiikissa on eroavaisuuksista huolimatta paljon yhteisiä tekijöitä, joita esimerkiksi Alan P. Merriam, A.M. Jones ja Kwabena Nketia ovat ansiokkaasti kuvailleet tutkimuksissaan.

Näiden kahden suuralueen ulkopuolelle jää kuitenkin musiikin suhteen Afrikan sarvi, mantereen koillisosa, jonka valtioita ovat Etiopia, Djibouti ja Somalia. Monista historiallisista sattumista johtuen vuonna 2022 somali oli viidenneksi yleisin vieras kieli Suomessa. Sitä puhui äidinkielenään 25 000 henkeä. Kaiken kaikkiaan somaleja on maailmassa noin 23 miljoonaa, neljä kertaa niin paljon kuin suomalaisia. On siis aika tutustua Somalian kulttuuriin. Huomasin kuitenkin, että aiheesta ei ole helppo löytää tietoa. Kirjastossa haku somalia + musiikki antaa vain suppean tulosjoukon. Aikani selattuani osuin kuitenkin Somalian uutisia kertovalle englanninkieliselle sivustolle, jonka mukaan ”arvostettu somalitaiteilija Ahmed Naji Sa’ad menehtyi 4.9.2023 Lontoossa.” Hänen esityksiään löytyi myös YouTubesta. Tässä hän esiintyy Lontoossa, British Museumissa vuonna 2016 järjestetyllä somalialaisen kulttuurin viikolla.

Ahmed Naji Sa’ad Hidiiyoy • Somali Week 2016

Ahmed Naji Sa’adin elämänkaari kattaa koko Somalian historian. Hän syntyi vuonna 1939 Mogadishussa, kun Somalia oli vielä Italian siirtomaa. Toisen maailmansodan aikana britit valtasivat alueen, mutta vuonna 1950 YK palautti sen jälleen Italian valvomaksi itsehallintoalueeksi. Vuonna 1960 Somalia itsenäistyi monien muiden Afrikan maiden tavoin. Maan taloutta ja viestintää kehitettiin, ja kaksi vuotta myöhemmin nuori Ahmed Naji Sa’ad esiintyi ensi kerran Mogadishun radiossa. Radion välityksellä hänestä tuli pian suosittu taiteilija.

Vuonna 1969 kenraali Mohamed Siad Barre kaappasi vallan ja ryhtyi kehittämään maata Neuvostoliiton ja Kiinan tuella. Maahan rakennettiin teattereita sekä radio- ja tv-asemia, jotka työllistivät muusikoita. Yksityisiä yrityksiä ei haluttu, mutta pienet kasettifirmat julkaisivat yökerhoissa ja teattereissa suosituksi tulleiden yhtyeiden musiikkia. Näitä äänitteitä on myöhemmin julkaistu CD-levyillä, ja ne osoittavat, että Somaliassa oli tähän aikaan monipuolinen musiikkielämä. Populaarimusiikissa oli vaikutteita sekä muista Afrikan maista että kansainvälisistä virtauksista. Varsinkin naapurimaa Etiopian vaikutus kuuluu usein selvästi.

Aluksi asiat sujuivat hyvin, mutta kun Neuvostoliitto alkoi rapistua, tuki loppui. Siad Barre yritti ylläpitää valtaansa sotimalla, ensin naapurimaiden ja sitten omien kansalaistensa kanssa. Vuosina 1987–88 Pohjois-Somaliassa arviolta 200 000 Siad Barren vastustajaa murhattiin. Vuonna 1991 valtio käytännössä hajosi, ja ensimmäiset somalit ilmestyivät poliittisina pakolaisina Moskovan junalla Helsingin rautatieasemalle (ja moneen muuhunkin maahan). Ahmed Naji Sa’ad päätyi Lontooseen.

1990-luvun sisällissodassa Somalian radio- ja tv-asematkin tuhoutuivat. Vuosituhannen vaihteen jälkeen infrastruktuuria on kuitenkin rakennettu uudestaan, Mogadishussakin tuotetaan taas musiikkia. Samaan aikaan maan ulkopuolelle, varsinkin Yhdysvaltoihin ja Britanniaan on syntynyt somalialaista diasporaa palvelevaa toimintaa. Esimerkiksi Astaan TV:llä on suuri tv-tuottaja Mogadishussa ja Britanniassa, sen sivuilla on yli tuhat videota.

En yritäkään käydä läpi Somalian viimeaikaista historiaa ja kulttuuria, tässä suhteessa on parempia asiantuntijoita. Minua on neuvottu, että tunnettuja taiteilijoita ovat mm. Maryam Mursal, Tubeec, Samatar, Faadumo Qaasim, Hibo Nuura, Farah Murtile, Fahiya Fiska, Gulled Simba, Nimco Dareen, Ali Ayman ja Moha Shire. Jo näillä nimillä löytyy YouTubesta kymmeniä videoita, joilla on enimmillään ollut miljoonia katsojia. Niistä taas löytyy linkkejä uusiin taiteilijoihin YouTuben tapaan.

Näistä videoista selviää, että somalialainen musiikki kattaa laajan kirjon musiikkityylejä runolaulua lähenevästä perinnelaulusta moderniin räppiin. Hakusana ”Dhaanto” löytää runsaasti perinteistä tyyliä edustavia esityksiä. Seuraavan musiikkivideon on tuottanut Jigjigassa, Etiopian somalinkielisessä osassa toimiva tv-asema. Oli hauska yksityiskohta, että videon alussa näytetään italialainen spagettimainos – Somaliahan oli pitkään Italian siirtomaa, ja ruokakin kuuluu historiaan.

Dhaanto Cusub

Kirjon toisessa päässä on taiteilijoita, jotka istuisivat mihin kansainväliseen yhteyteen tahansa. Yllättäen minulle selviää, että Gulled Simba on somalialainen muusikko, joka on asunut Suomessa vuodesta 2014 lähtien. Hän on syntynyt vuonna 1995 Somaliassa, Kismaayossa, mutta asuu nykyisin Artists at risk -ohjelman tukemana Suomessa. Hänen ensimmäinen suuri hittinsä somalialaisen musiikin maailmassa oli vuonna 2017 julkaistu ’Asal Dhalad’. En löydä tietoa siitä, missä se on kuvattu, mutta maisemana voisi hyvinkin olla syksyinen Helsinki. Guledin uusin video, ’Taj Mahaal’, esittää jo hänet huomattavasti kansainvälisemmässä ympäristössä. Voimmeko siis odottaa näkevämme hänet kansainvälistyvän Suomen edustajana seuraavassa Uuden Musiikin Kilpailussa?

Gulled Simba 2022

Olemme tottuneet siihen, että populaarimusiikin kansainvälinen kieli on englanti. Somalialaisissa musiikkivideoissa sekä esittelytekstit että kommentit ovat yleensä somaliksi, mikä rajoittaa kieltä taitamattoman mahdollisuuksia syventää tietojaan. Ovatko fanit kehuneet vai moittineet esityksiä? On kuitenkin yksi alue, jossa somalialainen populaarimusiikki on integroitunut valtavirtaan: rap. Internetissä toimiva ”Hiphop database” tuntee kymmeniä somalitaustaisia räppäreitä eri puolilta maailmaa. Hassan Maikal on Suomen tunnetuin somalitaustainen räppäri. Hänen videonsa Maan tavalla kuvastaa monen somalinuoren kokemuksia uudesta kotimaasta.

Hassan Maikal: Maan tavalla

Ne, jotka haluavat syventää tietojaan somalialaisesta musiikista, joutuvat selaamaan monia lähteitä, sillä mitään perusteosta aiheesta ei näytä löytyvän. Afrikan sarvi -lehdessä ilmestyi vuonna 2026 Matti Ripatin artikkeli, joka on edelleen hyvä lähtöpiste.

Somalialaisen teatterin historiaa (englanniksi ja somaliksi)

Finna.fi
Taariikhda riwaayadaha iyo fanka Soomaaliyeed = The History of Somali Plays And Arts  Mohammed Sh. Hassan / Abdulahi Ahmed (Soomaaliyow), 336 sivua | Scansom 2011

WorldCat.org
Taariikhda riwaayadaha iyo fanka Soomaaliyeed = The History of Somali Plays And Arts Mohammed Sh. Hassan / Abdulahi Ahmed (Soomaaliyow), 336 sivua | Scansom 2011

Verkkolähteitä
Wikipedia

Somali music
Culture of Somalia

Somaliproduction

Facebook

Analog Africa

Bandcamp
Facebook
Instagram
Soundcloud

Ostinato Records

Bandcamp
Facebook
Instagram
Soundcloud

CD
Näytteitä Somaliassa 1970- ja 1980-luvulla soitetusta musiikista on kuultavissa näillä kokoelmalevyillä, joihin liittyy erinomaiset tekstivihkot

Sweet As Broken Dates – Lost Somali Tapes From The Horn of Africa | Ostinato Records 2017

Mogadishu’s Finest – The Al​-​Uruba Sessions Iftin Band | Ostinato Records 2022

Mogadisco • Dancing Mogadishu – Somalia 1972–1991 [Julkaisusarja: Analog Africa, No. 29 | Analog Africa 2019

Kiitokset

Dauud Amiin Mursal, Lassi Kokkonen ja Jenna Ermala

Pekka Gronow

Sweet As Broken Dates – Lost Somali Tapes From The Horn of Africa
Spotify

Sweet As Broken Dates – Lost Somali Tapes From The Horn of Africa Ostinato 2017

Sweet As Broken Dates – Lost Somali Tapes From The Horn of Africa (Ostinato Records 2017).

Iftin Band: Mogadishu’s Finest – The Al​-​Uruba Sessions Ostinato Records 2022

Iftin Band: Mogadishu's Finest – The Al​-​Uruba Sessions (Ostinato Records 2022).

Toimitukselta

Artikkelin YouTube-linkit tarkistettu 24.10.2023. Linkkien internet-osoitteet saattavat muuttua ja kadota ilman varoitusta. Kiitokset karttapallon lainaamisesta, Mikko Luukko.

Tuomas Pelttari

Musiikkikirjastot.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *