Pop up -kirjastotoimintaa Lieto Bluesissa

Liedon kirjasto ja Lieto Blues 2019

Liedon kirjasto järjesti Lieto Bluesissa pop up -kirjaston ensimmäistä kertaa toukokuussa 2019, jolloin tapahtumassa esiintyi Jo Buddy meets Funky Kingstone. Koska tällainen tapahtumaan paikan päälle viety musiikkikirjastotoiminta sai aikaan iloisen vastaanoton asiakkailta, artistilta ja järjestäjältä, oli heti selvää, että yhteistyö tulisi jatkumaan.

Liedon kunnan kulttuuri- ja liikuntatoimi on järjestänyt Lieto Blues -konsertteja vuodesta 2014 alkaen. Tapahtumapaikaksi on vakiintunut Lietohalli, jossa on vuosien varrella nähty esiintyjinä Heikki Silvennoinen, Mark Hummel, Honey B. Family ja monia muita. Syksyllä 2019 konserttia tähdittivät kotimainen Swampdog sekä bluesia ja soulia musiikissaan yhdistävä amerikkalainen Tad Robinson.

Janne Kuosmanen tapaa Tad Robinsonin pop up -kirjaston ääressä Lieto Bluesissa 2019.

Tad Robinsonin konsertin pop upia valmistellessamme toimimme pitkälti samalla tavalla kuin kevään Lieto Bluesin kohdalla. Olimme hyvissä ajoin ennen konserttia sähköpostitse yhteydessä artistiin. Pyysimme tältä listaa omista vaikuttimistaan, jotka voisimme laittaa näytille tapahtuman aulaan. Emme keskittyneet pelkästään musiikkiin, vaan pyysimme listaan myös elokuvia ja kirjoja. Kuten aiemmin Jo Buddy, myös Tad Robinson toimitti meille listat, joiden pohjalta haalimme näyttelyaineiston kaikkialta Vaski-kirjastoista.

Bluesmuusikko Tad Robinson teki pop up -kirjaston asiakkaille suosituslistan äänitteitä ja kirjallisuutta. Suositukset sai printtinä mukaan Lieto Bluesista.

Tulostimme listat paperille, jotta asiakkaat saivat mukavana konserttimuistona suosittelulistan suoraan artistilta. Pop up -kirjastossa yhdistyy siis lainauspalvelut, kirjaston musiikkiaineistot ja toisaalta myös tietopalvelutyö. Robinson ja Buddy olivat molemmat varsinaisia juurimusiikkihistorian suurtietäjiä ja monet konserttikävijät kommentoivatkin, että listalta löytyy paljon sellaista, mitä he eivät olleet koskaan kuunnelleet. Konserttisalin aulassa sijaitseva pop up -kirjasto on myös oivallinen näyteikkuna muidenkin musiikkikirjastopalvelujen esittelyyn.

Janne Kuosmanen jakoi pop up -kirjastosta Tad Robinsonin tekemää suosittelulistaa.

Robinson oli aidosti innostunut pop up -kirjastostamme. Hän kävi oma-aloitteisesti monta kertaa ihmettelemässä kirjastopistettämme, otti innoissaan kuvia esillepanosta ja jutusteli ystävällisesti levyistä ja musiikista yleisemmin. Yhden levyn jouduimme jopa ottamaan pois esiltä, koska se ei aivan edustanut hänen näkemystään bluesista. Hän antoi meille vuolaasti kiitosta tekemästämme työstä.

Tapahtumana Lieto Blues kerää paikalle musiikin ystäviä sekä Liedosta että Suomesta laajemminkin. Oli hauska huomata, kuinka pop up -kirjaston levyvalikoima herätti monissa kävijöissä muistoja menneiltä ajoilta. Lainamääriä olennaisempaa on mielestämme se, miten kirjastopalvelut tukevat itse tapahtumaa ja tekevät konserttikokemuksesta kokonaisvaltaisemman.

Mikään muu toimija ei pysty järjestämään palvelua, jossa artistin suosikit tuodaan konserttikävijöiden eteen heti kotiin lainattaviksi. Tällainen toiminta tuo kirjastoa esiin positiivisessa mielessä ja tämän palautteen saimme myös asiakkailta. Musiikki yhdistää ihmisiä, ja niinpä myös monet pop up -kirjaston levyt toimivat oivana jutun juurena tarinoiden ja mielipiteiden vaihdolle.

Lieto Blues 2020

Syksyllä 2020 Lieto Bluesin ohjelmistossa on kaksi konserttia. 30.9. Lietohallilla esiintyy Suomen blueskuningatar Erja Lyytinen ja 11.11. amerikkalainen huuliharppumestari R.J. Mischo.

Erja Lyytinen esiintyy Lieto Bluesissa 30. syyskuuta 2020.

Janne Kuosmanen & Aapo Forsell
Liedon kirjasto