Espoon kaupunginkirjaston lukudisko – kirjallisuus yhdistyy musiikkiin • Intervalli 1/2024

Teksti Ilkka Mikkola
Kuva Oskari Mänttäri

Intervalli 1/2024Artikkelit
Intervalli.fi

Espoon Lippulaivan kirjastossa on tänä keväänä kokeiltu uudenlaista lukudisko-konseptia, jossa kirjallisuus kohtaa musiikin. Tavoitteena on kannustaa asiakkaita tuomaan esiin omia lukukokemuksiaan elämyksellisemmällä tavalla.

Lukudiskossa musiikki soi taustalla tunnelmaa luomassa ja herättämässä keskustelua siitä, mikä kirjassa ja sen inspiroimassa musiikissa teki lukijaan vaikutuksen. Tanssiminenkin on sallittua. Lukudiskoja järjestettiin kevään aikana eri teemoilla, eri kohderyhmille: romantiikka, jännitys, nuorten kirjat ja lapsiperheet. Konseptista kertoo sen kehittäjä, kirjastopedagogi Oskari Mänttäri.

Lukudiskossa. Kuvassa vasemmalta Oskari Mänttäri, keskustelemaan tullut Pia Göös ja toinen lukudiskon vetäjä Annika Lehtinen. Kuva: Oskari Mänttäri

Sinä toimit kirjastopedagogina, kertoisitko hieman työstäsi? Onko erilaisten tapahtumien ideointi olennainen osa työtäsi?

Työskentelen tapahtumapainotteisena kirjastopedagogina. Rakennan ja kehitän tapahtumakumppanuuksia kaikkiin Espoon kirjastoihin, minkä lisäksi koordinoin erityisesti Entressen kirjaston tapahtumia. Uusien konseptien suunnitteluun ei juurikaan jää aikaa, mutta kumppanuuksista neuvotellessa toteutustapojakin pyritään kehittämään. Idea lukudiskosta syntyi jonkinlaisena päähänpistona muun työn ohessa.

Mistä lukudisko-konseptissa on kyse, mitä siellä tapahtuu?

Kannustamme asiakkaita esittelemään omia vaikutuksen tehneitä lukukokemuksiaan ja ehdottamaan luettuun liittyvää musiikkia yhdessä kuunneltavaksi. Mikä asiakkaaseen teki vaikutuksen lukemassaan kirjassa? Miten ehdottamansa musiikki liittyy luettuun ja mikä siitä tekee kiinnostavaa? Paikalle voi tulla myös vain kuuntelemaan keskustelua tai inspiroivan musiikin kohdalla vaikka tanssimaan.

Tarkoitus on elämyksellistää uudella tavalla kirjoista käytävää keskustelua. Kirjoihin liittyvän musiikin tuominen osaksi keskustelua tuo uudenlaisia näkökulmia luettuun ja musiikin soittaminen samassa yhteydessä kietoo osallistujat sisään kirjan tunnelmiin. Jos musiikki houkuttelee tanssimaankin, tarjoaa liikekieli vielä yhden lisäulottuvuuden kirjalliseen kokemukseen.

Tilaisuuden vetävät kirjastolaiset ovat valmistautuneet itsekin kertomaan lukukokemuksistaan ja niihin liittyvästä musiikista, mikäli asiakkailla ei ole koko ajaksi esiteltäviä aiheita.

Kertoisitko jonkin esimerkin kirjasta, jota olette käsitelleet ja minkälaista musiikkia siihen on liitetty?

Jännitysteemaisessa keskustelussa aiheena oli mm. kirjat Jäniskerroin (Antti Tuomainen) sekä Eikä yksikään pelastunut (Agatha Christie). Jäniskertoimen sisällön ja kerrontatyylin perusteella hain musiikkiin kulmikkaasti säntäilevää tivolitunnelmaa. Näillä kriteereillä kuunneltiin mm. Iiro Rantala New Trioa sekä animaatioelokuviin sävellettyä musiikkia. Christien klassista dekkaria taas taustoitin kirjan tapahtumien ajan ja paikan äänimaailmalla. Kuuntelussa oli 30-luvun brittiläistä tanssimusiikkia. Keskustelijat kertoivat valintojen ilmentävän hyvin kirjojen tunnelmaa. Tällä kertaa musiikin ja kirjojen yhtenevyydestä oltiin yksimielisiä, mutta olen kiinnostunut kuulemaan myös täysin omista valinnoistani poikkeavia ehdotuksia.

Mistä idea lukudiskoon tuli?

Koska kirjallisuus on lähtökohtaisesti hiljaa henkilökohtaisesti koettava elämys, pohdin keinoja kirjallisuuskeskustelun tapahtumallistamiseen ja elävöittämiseen.

Kuinka lukudiskot ovat sujuneet?

Lukudiskoja on toistaiseksi järjestetty vasta kaksi kertaa ja konsepti hakee vielä muotoaan. Kirjallisuuskeskustelusta kiinnostuneita on löytänyt paikalle muutamia, kun taas musiikki on houkutellut paikalle enemmän kin nuoria tanssijoita. Keskustelemaan tulleet ovat olleet parikymppisistä eläkeläisiin, tanssijat puolestaan pieniä lapsia vanhempineen. Enemmän osallistujia tietysti toivottaisiin. Keskustelijat ovat kiitelleet hyvästä ideasta ja keskusteluissa on löydetty musiikin siivittämiä uusia näkökulmia käsiteltyihin kirjoihin.

Uusien konseptien kohdalla on hirveän vaikea tietää, onko yleisön paikalle saaminen kiinni ohjelman sisällöstä, aikataulusta vai puutteellisesta viestinnästä. Paikan päällä sekä somessa kyllä kiitellään konseptia, mutta saadaanko tästä pitäviä enemmän paikalle, jää nähtäväksi. Nyt kokeillaan erilaisia vaihtoehtoja. Toistaiseksi on testattu aikuisten lukudiskoja. Odotan kiinnostuksella, miten kuvien lukemiseen keskittyvät lapsiperheiden lukudiskot sekä nuorten kirjoihin keskittyvä disko sujuvat.

Asiakaspalaute:
Lukudisko oli aivan ihana! Puhuttiin kirjoista, musiikista ja vaikka mistä. Tila oli sisustettu tilaisuuteen sopivaksi: tanssilattia valoineen houkutteli tanssimaan ja vieressä oli viehkeä keskustelunurkkaus.

Lukudiskot järjestetään kello 17–18. Miten olette päätyneet tapahtuman aikatauluun? Itselleni tuli ajatus, että se voi olla työssäkäyville hieman aikainen aika.

Ajatuksena oli tavoittaa mahdollisimman paljon myös kirjaston satunnaisia kävijöitä, joita viiden maissa on ollut eniten. Syksyllä kokeillaan hieman myöhempää aikaa erityisesti lukudiskoon tähtäävien tavoittamiseksi.

Onko lukudiskoille tulossa jatkoa tämän kevään jälkeen?

Kyllä jatkamme kokeiluja. Syksyllä siirrytään Lippulaivan kirjastosta Entresseen.

Intervalli 1/2024. Kannessa 45-vuotiaan Musiikkikirjastoyhdistyksen juhlaseminaarin osallistujia Metson Lehmus-salissa 26.4.2024.
Kuva 📷 Juhani Koivisto

Intervalli 1/2024. 27.5.2024. Kannessa 45-vuotiaan Musiikkikirjastoyhdistyksen juhlaseminaarin osallistujia Metson Lehmus-salissa 26.4.2024 Kuva 📷 Juhani Koivisto