Mitä musiikkiosastolla tehdään?

Osastonjohtaja Laura Airaksinen kertoo Kuopion pääkirjaston musiikkiosaston arjesta, asiakaspalvelusta ja työntekijöiden moninaisista työnkuvista.

***

Kaupunginkirjaston musiikkiosastolla työskentelee seitsemän henkilöä. Musiikki- ja kieliaineistot on keskitetty meille. Musiikkiosastolta saat avun musiikki- ja kieliharrastuksiin: nuotit, äänitteet, musiikkiaiheiset kirjat ja DVD:t, eri kielten kurssi- ja sanakirjat, äänitteelliset kielenopiskelupaketit, lukemistoja ja paljon muuta. Päivittäinen asiakaspalvelu- ja neuvontatyö on vain osa työtämme. Teemme paljon sellaisia hommia, joita asiakas ei kirjastossa käydessään tule ehkä ajatelleeksi.

Normipäivä

Ennen kuin kirjasto ja musiikkiosasto avataan, pitää tehdä monta juttua. Koneet käynnistellään, kassa lasketaan ja perjantaiaamuisin tilitetään. Edellispäivänä palautetut hyllytetään ja tarkistetaan muutenkin osaston yleisilme, että hyllyt ovat ojennuksessa ja kirjat, levyt ja nuotit omilla paikoillaan. Katsotaan, onko muihin kirjastoihin tilattu meidän aineistoa ja käsitellään nämä varaukset, ja viedään kirjaston logistiikkakeskukseen. Kuljetukset kaupunkialueen kirjastojen välillä kulkevat arkena joka päivä. Saapuneet uudet musiikkilehdet tarroitetaan ja laitetaan valmiiksi asiakkaiden luettavaksi.

Pääkirjasto on arkisin auki klo 10-19. Tänä aikana musiikkiosaston henkilökunta palvelee asiakkaita kirjaston ensimmäisessä kerroksessa. Ilona, Lauri ja Tiina työskentelevät lainaus- ja palautustiskissä, jossa hoidetaan lainaamisen ja palautusten lisäksi mm. maksu- ja korvausasioita, varausten ja tulosteiden noutoa, neuvotaan asiakkaita digitoinnissa ja nettikoneilla. Yleensä meillä on työkokeilijoita joukossamme: he pääsevät tutustumaan kirjastoalan töihin ja ovat apunamme hyllytyksessä, järjestelyssä ja asiakaspalvelussa.

Kirjaston musiikkiosastolla

Jos sinulla on jotain kysyttävää musiikista tai kieliaineistoista, kannattaa ottaa yhteys musiikkiosaston neuvontaan. Neuvonnassa sinua auttavat Eeva, Laura, Nanna ja Ulla. Päivittäin selvittelemme jos jonkinlaisia kysymyksiä: ”Löytyisiköhän rubato-osuuden sisältävää nuottia kappaleesta Brother, can you spare a dime?”, ”Voisitko suositella minulle jotain todella romanttista musiikkia?” tai ”Onkohan olemassa väreistä kertovaa musiikkia?”. Asiakkaat kysyvät myös suosituksia kielikursseista: ”Haluaisin oppia puhumaan italiaa, mistähän minun kannattaisi aloittaa?”

Opastamme asiakkaita myös verkkokirjaston käyttöön ja omatoimiseen tiedonhakuun. Syksyisin meillä käy usein lukiolaisryhmiä, joille kerromme musiikkiosaston palveluista ja vinkkaamme hyvistä musiikkiaiheisista tiedonlähteistä.

Kiertokulku – ”hyvää kannattaa odottaa”

Mietitkö, miksi uutuuslevy ei ole kirjastossa samaan aikaan kuin levykaupan hyllyssä? Ennen kuin levy, nuotti tai kielioppikirja päätyy kirjaston hyllyyn, kulkee se monen työntekijämme kautta. Musiikkiosastolla tehdään hankintoihin liittyvät työt alusta loppuun itse. Laura tekee päätökset musiikkiaineistojen hankinnasta ja Ulla kieliaineistoista. Lisäksi tilauksia tehdään asiakkaiden toiveiden mukaan: saamme lähes joka päivä hankintatoiveita uutuuslevyistä ja muusta aineistosta. Koska me molemmat hankintoja tekevistä työskentelemme asiakaspalvelussa, meillä on hyvä tuntuma siihen, millaiselle aineistolle on kysyntää ja mitä kannattaa tilata. Myös kollegat esittävät meille hankintaehdotuksia.

Kirjaston aineistot tilataan monesta eri paikasta. Musiikkiosastolle tilataan siis mm. nuotteja, äänitteitä, kirjoja ja DVD-levyjä. Hankintoja tehdään kirjaston kokoelmapolitiikkan mukaisesti tavoitteena ylläpitää tarpeeksi monipuolinen ja laadukas kokoelma, jotta kaikille löytyisi jotain mielenkiintoista (emme siis tilaa pelkkää Cheekiä, Suvi Teräsniskaa tai vaikkapa englannin kielikursseja!).

Tilaukset lähetetään kirjastojärjestelmä Origon kautta suoraan hankintapaikkoihin tai jos se ei onnistu, niin tilaukset täytyy syöttää tietokantaan käsin eli luetteloida ne ns. minitiedoin. Kun meille tulee uusia kirjoja tai levyjä, niin lähetyksistä tarkistetaan, sisältävätkö ne oikeat tuotteet, ovatko hinnat, alennusprosentit ja arvonlisäveroprosentit oikein tietokannassamme, täsmäävätkö laskut ja kirjastojärjestelmän tiedot. Tämä on tarkkaa puuhaa!

Uutuushyllyn täkyjä

Kun aineisto on käsitelty saapuneeksi, se menee luetteloitavaksi. Kirjaston aineistosta tallennetaan siis paljon tietoa tietokantaan, josta voidaan sitten eri kriteerien perusteella hakea tietoa. Luettelointia tehdään, jotta asiakaspalvelussa voimme löytää asiakkaan kysymyksiin vastaukset. Kuten yllä kerrottiin, kysymykset ovat toisinaan kinkkisiä, ja hyvin luetteloitu kokoelma on edellytys, että voimme vastata asiakkaiden kysymyksiin. Musiikkiosastolla musiikkiaineiston luetteloinnin hoitavat Eeva ja Nanna, kieliaineiston Ulla. Eeva huolehtii klassisen musiikin luetteloinnista ja Nanna populaarimusiikin.

Kun levyn, kirjan tai nuotin tiedot on tallennettu eli luetteloitu tietokantaan, pitää aineistoon vielä laittaa kirjaston leimat, merkinnät ja tarrat, joiden avulla aineisto sitten löytyy hyllystä omalta paikaltaan. Kirjastovirkailijamme Ilona ja Tiina hoitavat aineiston lainauskuntoon saattamisen. Osa kirjoista tulee meille valmiiksi muovitettuna, mutta osa muovitetaan täällä itse. Yksi kielikurssipaketti saattaa sisältää monta kirjaa ja monta CD:tä, joten ne täytyy merkitä tarkkaan, jotta tiedämme, mikä levy ja kirja kuuluvat mihinkin pakettiin.

Kun levy, kirja tai nuotti vielä käsitellään kirjastojärjestelmän kautta ”hyllyssä” –tilaan, niin vihdoin se voidaan laittaa esille uutuustelineeseen asiakkaidemme iloksi!

Mitä kirjastotyöntekijä tekee tiskissä asiakaspalvelun lisäksi?

Mietitkö, mitä kirjastotyöntekijä tekee tiskissä silloin, kun asiakasta ei ole palveltavana? Niin sanottuja sisätöitä tehdään myös asiakaspalvelun ohessa. Asiakaspalvelun hiljaisempina hetkinä teemme paljon yllämainittuja hankintoihin liittyviä töitä. Lisäksi esimerkiksi vanhojen luettelointitietojen korjaamisessa on loputon työ: vanhasta aineistosta on saatettu laittaa tiedot puutteellisesti tai väärään kohtaan. Kun tiedot ovat oikein, niin asiakas voi itsekin löytää levyn verkkokirjastosta.

Ulla ja Laura ovat myös mukana kirjaston www-työryhmässä eli tuottavat sisältöjä kirjaston verkkosivuille. Ulla on erikoistunut kuvaamiseen ja kuvankäsittelyyn, ja näitä töitä hän tekee myös asiakaspalvelun lomassa. Laura kirjoittaa musiikkijuttuja verkkokirjastoon, editoi ja hallinnoi verkkosivuja sekä päivittää kirjaston Facebook– jaTwitter-sivuja.

Musaosastolla työskentelevä Lauri on oman työnsä ohessa kirjaston tiedottaja. Lauri tiedottaa asioista kirjaston henkilökunnalle ja tiedotusvälineille sekä päivittää kirjaston verkkosivuja, Facebookia  ja Twitteria. Lauri huolehtii, että oma henkilökuntamme ja asiakkaamme saisivat tiedon kirjaston tapahtumista, luku- ja runopiireistä sekä näyttelyistä eli kaikesta mitä kirjastossa tapahtuu.

Musiikkiosastolla järjestetään paljon aineistonäyttelyjä: tällä hetkellä meillä on kesämusiikin näyttely jakesäbiisiäänestys sekä Kuukauden artisti –näyttelynä Olavi Virran musiikkia. Näyttelyjäkin voi suunnitella tiskityön lomassa. Tiina, Eeva ja Lauri ovat päävastuussa musiikkiosaston aineistonäyttelyistä. Musiikkiosastolla on lainattavissa myös makupalapusseja, joihin kokoamme 5 CD-levyn valmiin paketin aiheesta tai musiikkityylistä. Pusseja täytetään myös asiakaspalvelun lomassa.

Vinyyliaarteita

Perustyömme ohella olemme viime aikoina järjestäneet musiikkitapahtumia yhteistyössä musiikkioppilaitosten (Sibelius-Akatemia, Savonia-AMK ja Kuopion konservatorio) ja koulujen kanssa. Ohjelmassa on ollut mm. sirkusaiheista viulumusiikkia, klavikordikonsertti, ikivihreitä vanhuksille, kuoroesityksiä ja Faarao Pirttikankaan soolokeikka.

Tapahtumat elävöittävät työpäivää mukavasti: samana päivänä saa parhaassa tapauksessa toimia roudarina, portsarina ja, jos muilta töiltään ehtii, konsertin yleisönä. Reilun vuoden aikana olemme järjestäneet parikymmentä tapahtumaa. Tulevana kesänä teemme yhteistyötä BarokkiKuopion kanssa: tervetuloa Sonus Rosa –yhtyeen lastenkonserttiin Yksisarvisen laulu perjantaina 4.7. klo 18!

Mikä on parasta musiikkikirjastolaisen työssä? Me kerromme!

Eeva: Työ on monipuolista ja haastavaa sisältäen sopivassa määrin asiakkaiden kanssa työskentelyä ja tätä työtä pohjustavaa ”sisätyötä”. Musiikin, erityisesti klassisen musiikin saralla ei voi koskaan tietää kaikesta kaikkea, joten opittavat asiat eivät ole ihan heti loppumassa kesken!

Ilona: Saa olla mukana mielenkiintoisen aineiston elämässä alusta loppuun saakka. Luova keidas, joka tarjoaa iloa myös satunnaisille ohikulkijoille. Moni-ilmeinen kävijäkunta värittää työpäiviä.

Laura: Omassa työssäni osastonjohtajana parasta on sen monimuotoisuus: tehtäviini kuuluu esimerkiksi musiikkiaineiston hankintapäätökset, tapahtumien järjestäminen, kokouksissa istuminen, verkkokirjoittaminen, käännöstyöt ja ryhmien opastus tarvittaessa, työvuorosuunnittelu ja musiikkiosaston kokonaiskuvan hallitseminen ja toiminnan kehittäminen sekä töiden ohella johtajuuden opiskelu oppisopimuskoulutuksena.

Henkilökohtaisesti iloitsen, että saan olla tämän musiikillisen aarreaitan äärellä, ja itsekin tehdä päivittäin löytöjä musiikkimaailman syövereistä, ja jakaa tätä iloa asiakkaillemme. Ilman musiikkia elämä olisi aivan kurjaa!

Lauri: Asiakaskuntamme kuvaa kirjastolain tavoitetta tasavertaisuudesta ihailtavan esimerkillisesti, asiakkainamme käyvät niin lääkärit, tuomarit kuin omia eväitä joskus nauttineet kaverit. Kaikki kohdataan kuitenkin tasavertaisina: asiakkainamme.

Nanna: Musiikkiosaston asiakaskunta on pääsääntöisesti mukavaa ja rentoa sakkia. Päivittäin kohtaa mitä mielenkiintoisimpia kysymyksiä ja välillä tarvitaankin salapoliisin taitoja, että vastaukset saadaan kaivettua esille. Aina sitä itsekin siinä samalla oppii jotain uutta. Totuushan on, että musiikki on elämän parasta huumetta.

Ilahduttavaa palautetta asiakkaalta

Tiina: Luin jostain, että ammatinvalinta on onnistunut, jos tekee työkseen sitä mitä muutenkin tekisi: olen aina ollut kirjastojen suurkuluttaja! Musiikkiosastollamme on mahottoman mukava asiakaskunta, asiakaspalvelusta NAATTII! Ja kaikkihan se on asiakaspalvelua tässä työssä: hyllytyksestä tiskipäivystykseen!

Ulla: Nautin työstäni. Minulla on oma pikku ’hiekkalaatikko’, jossa saan monipuolisesti hyödyntää sekä kirjasto- että kielikoulutustani. Välillä voin työskennellä oman huoneeni rauhassa, välillä taas tietopalvelussa. Ihanan vaihtelevaa työtä, jonka kruunaa rento ja sympaattinen asiakaskunta!

Musiikkiosastolla on VHS-kasettien digitointipiste, johon voi varata ajan kirjastokortilla. Asiakkaiden käytössä on myös kolme nettikonetta ja kopiokone. Osastolla on musiikinkuunteluhuone, josta löytyy kuuntelulaitteet, DVD-soitin ja digitaalipiano.

Teksti: Laura Airaksinen

Kuvat: Ulla Ritvanen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *