Odotettuja levyuutuuksia • Heinäkuu 2024

Maaliskuu 2024Huhtikuu 2024Toukokuu 2024Kesäkuu 2024

Musiikkikirjastot.fi tekee nostoja ja vinkkaa uutuuslevyjä pienten ja suurten levy-yhtiöiden suojateilta Suomesta, ulkomailta ja kirjastosta. Aiemmat levyuutuudet löytyvät kuvitetulta koontisivulta.

Suomesta tulee heinäkuussa jazzbändi Superposition, ulkomailta Cigarettes After Sex ja Deep Purple. Retrojulkaisuista nousevat Ghostin konserttielokuvan soundtrack ja Duran Duranin uusintapainokset 1981–1988.

Linkkejä eteenpäin kirjastovalikoimiin, Levyhyllyihin ja artistisivuille

Videoiden ja somekanavien lisäksi nostot on kytketty kirjastoblogiin Levyhyllyt, josta löytyy satoja artikkeleita musiikkia. Jos levytys on varattavissa kirjastosta, se on linkitetty Finna.fi-palvelun hakutulokseen.

Jazz, Avantgarde

Superposition: II | We Jazz 2024

Superposition: II (We Jazz 2024).

Neljä vuotta 2020 julkaistun debyyttialbumin jälkeen tulee jazznelikon Superposition toinen albumi II. Rumpali Olavi Louhivuori, altto- ja baritonifonisti Linda Fredriksson, sopraano- ja tenorifonisti Adele Sauros ja basisti Mikael Saastamoinen jatkavat kunnianhimoista linjaa nykyjazzin keskiössä.

Toinen Superposition-albumi ilmestyy 19. heinäkuuta. Toimituksen lämmin suositus Ilmiliekki Quartetin ja Fredrikssonin sooloalbumin ystäville sekä OK:KO-faneille.

1 Clouding
2 Clashes
3 Huia
4 Elfvik
5 Superseven
6 KMT
7 Angel Oak
8 To Dream
9 Uuz nousee

Superposition | Bandcamp

Linda FredrikssonLevyhyllyt [2/2022]
Juniper – jazzina soivia luonnonvoimia

Superposition keikalla 2024

19.7. Helsinki • Odysseus Festival

Dream Pop, Popmusiikki

Cigarettes After Sex: X’s | Partisan/Spanish Prayers 2024

Cigarettes After Sex: X’s (Partisan/Spanish Prayers 2024).

Ennakkoraidat ’Tejano Blue’ ja ’Dark Vacay’ ovat johdattaneet dream pop -bändi Cigarettes After Sexin uuteen levyn X’s. Teksasilaisyhtyeen studiolevy on ensimmäinen liki viiteen vuoteen, edeltäjänään syksyllä 2019 ilmestynyt Cry.

Pitkän albumitauon aikana on julkaistu muutama erinomainen single, joita mitä ilmeisimmin ei tuoda tulevalle studiolevylle – esimerkkinä viime joulukuussa ilmestynyt ’Motion Picture Soundtrack’. Tuotannossa on säilynyt tummissa vesissä tapahtuva angelobadalamentilais-tyylinen surumielinen liike, missä on arvoituksellinen ripaus toivoa.

X’s julkaistaan 12. heinäkuuta. Toimituksen lämmin suositus Lana Del Reyn, Billie Eilishin, Beach Housen, The Nationalin, Julee Cruisen, Slowdiven, The Curen ja The Neighbourhoodin ystäville.

Cigarettes After Sex | Facebook
Cigarettes After Sex | Instagram

Tejano Blue

Hard Rock, Heavy Rock

Deep Purple: =1 | earMusic/Edel Music & Entertainment GmbH 2024

Deep Purple: =1 (earMusic/Edel Music & Entertainment GmbH 2024).

Turning To Crime -coverlevyn ja neljän vuoden takaisen Whoosh!-albumin jälkeen tulee jälleen uutta Deep Purplea. ’Portable Door’ ja mietteliäämpi ’Pictures Of You’ vievät kohti levyä =1. Vuonna 2024 laulaja Ian Gillanin, rumpali Ian Paicen, basisti Roger Gloverin kanssa Purplen tarinaa jatkavat kosketinsoittaja Don Airey ja Turning To Crimella mukaan tullut kitaristi Simon McBride.

=1 ilmestyy 19. heinäkuuta. Toimituksen lämmin suositus Black Sabbathin, Uriah Heepin, Pink Floydin ja The Whon ystäville sekä Led Zeppelin– ja Rainbow-faneille.

=1

Pictures Of You

Retro ⏳ Uusintajulkaisut
Popmusiikki, Rock

Duran Duran [1981–1988] • Duran DuranRioSeven And The Ragged Tiger NotoriousBig Thing | PLG 2024

Duran Duran: Duran Duran (EMI 1981). Kansitaide: Malcolm Garrett • Valokuva: Fin Costello

Brittiyhtye Duran Duranin viisi ensimmäistä studioalbumia julkaistaan kesällä uusina CD- ja vinyylipainoksina. Alun perin vuosina 1981–1988 ilmestyneet menestyslevyt kulkivat upeata tietä uuden aallon rockin ja syntikkapopin kautta funkiin ja dancepop-ilmaisuun.

1970-luvun David Bowie ja Roxy Music olivat birminghamiläisbändille suuria vaikutteita. Duranin rock tuntuu parhaiten kolmella ensimmäisellä albumilla Duran Duran [1981], Rio [1982] ja Seven And The Ragged Tiger [1983]. Niillä viisihenkisen Duran-kokoonpanoon kuului Simon Le Bonin, Nick Rhodesin, John Taylorin ja Roger Taylorin kanssa kitaristi Andy Taylor.

Uusintapainokset julkaistaan 19. heinäkuuta. Bowien ja Roxyn ohella toimituksen lämmin suositus A-ha:n, ABC:n, Simple Mindsin, Tears For Fearsin ja The Human Leaguen ystäville sekä INXS- ja Spandau Ballet -faneille.

Duran Duran | Facebook

2 I Don’t Want Your Love
3 All She Wants Is
4 Too Late Marlene
5 Drug (It’s Just A State Of Mind)
6 Do You Believe In Shame?
7 Palomino
8 Interlude One
9 Land
10 Flute Interlude
11 The Edge Of America
12 Lake Shore Driving

I Don’t Want Your Love

Retro ⏳ Livelevyt 🎥 Soundtrackit
Metal, Goth Rock

Ghost: Rite Here Rite Now – Original Motion Picture Soundtrack | Loma Vista 2024

Ghost: Rite Here Rite Now – Original Motion Picture Soundtrack (Loma Vista 2024).

Ruotsalainen Ghost tulee viime keväisen covereita sisältäneen minialbumin (Phantomime EP, 2023) jälkeen konserttielokuvalla Rite Here Rite Now ja sen soundtrackillä. Elokuvassa on luvassa runsaasti Tobias Forgen johtamaa eeppistä goottirokkia vuoden 2023 kiertueelta, Ghostin studioalbumeita sivuten.

Rite Here Right Now käy elokuvateattereissa 20. ja 23. kesäkuuta. Toimituksen lämmin suositus Metallican, Misfitsin, Alice Cooperin, Iron Maidenin ja Type O Negativen ystäville sekä Ville Valon ja HIMin faneille.

Ghost | kotisivu
Ghost | Facebook